Pomoce dydaktyczne Wpisy Wydawnictwo MAC edukacja

Rozwijanie kompetencji kluczowych w przedszkolu z teczką kompetencji od Wydawnictwa MAC Edukacja!

Proces kształtowania kompetencji kluczowych trwa nieustannie przez całe życie. Odbywa się na poziomie edukacji formalnej (m.in. przedszkola, szkoły) oraz nieformalnej (np. w domu, na podwórku). Nauczyciele od najmłodszych lat starają się kształcić ludzi kompetentnych, czyli takich, którzy będą przygotowani do życia w otaczającej ich rzeczywistości, którą będą umiejętnie zmieniać i kreować oraz dążących do samorealizacji w różnych obszarach funkcjonowania. 

Kompetencje to nic innego jak połączenie: wiedzy (wszelkie składowe pozwalające zrozumieć daną dziedzinę i zagadnienie), umiejętności (zdolność korzystania z tejże wiedzy i wykorzystywania jej do osiągnięcia wyników) i postaw (gotowość i skłonność do działania lub reagowania na osoby, idee, sytuacje).

Jeżeli chcecie dowiedzieć się więcej na temat kompetencji kluczowych i ich rozwijaniu, odsyłam was do dokumentu wydanego przez Radę Unii Europejskiej „Zalecenie rady, z dnia 22 maja 2018r. ws. kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie” (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, 2018/C 189/01)

Kompetencje kluczowe

Ustanowiono 8 kompetencji kluczowych. Znajdziecie je poniżej (razem z kilkoma informacjami zaczerpniętymi z powyższego dokumentu):

  1. Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji – to m.in. „zdolność identyfikowania, rozumienia, wyrażania i interpretowania pojęć, uczuć, faktów i opinii w mowie i piśmie” w języku ojczystym lub urzędowym danego kraju/regionu.
  2. Kompetencje w zakresie wielojęzyczności – dotyczą umiejętności prawidłowego i skutecznego porozumiewania się w języku obcym.
  3. Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii – a) kompetencje matematyczne odnoszą się do umiejętności wykorzystywania myślenia i postrzegania matematycznego w codziennych sytuacjach, b) kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii dotyczą m.in. zdolności obserwacji i chęci wyjaśniania świata przyrody, formułowania pytań oraz umiejętnego reagowanie na potrzeby ludzkie.
  4. Kompetencje cyfrowe – dotyczą świadomego i odpowiedzialnego korzystania z technologii oraz wykorzystania jej jako narzędzia pomagającego w uczeniu się oraz w pracy, a także umożliwiającego funkcjonowanie społeczne.
  5. Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się – to m.in. skuteczne zarządzanie czasem i wiedzą, współpraca z innymi, zarządzanie swoją pracą i procesem uczenia się, umiejętność radzenia sobie w różnych sytuacjach, zdolność do autorefleksji.
  6. Kompetencje obywatelskie – zdolność działania jako odpowiedzialny i świadomy działania wszelkich struktur obywatel oraz rozumienie struktur m.in. społecznych czy gospodarczych.
  7. Kompetencje w zakresie przedsiębiorczości – to m.in. „zdolność wykorzystywania szans i pomysłów oraz przekształcania ich w wartość dla innych”, kreatywność czy umiejętność rozwiązywania problemów. 
  8. Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej – „obejmują rozumienie sposobów kreatywnego wyrażania i komunikowania pomysłów i znaczeń w różnych kulturach, za pomocą różnych rodzajów sztuki i innych form kulturalnych, oraz poszanowanie tego procesu”.

Wydawnictwo MAC Edukacja przygotowało kompletną pomoc dydaktyczną, dzięki której nauczyciele mogą swobodnie i świadomie kształtować u przedszkolaków powyższe kompetencje kluczowe zgodnie z założeniami podstawy programowej oraz zaleceniami Parlamentu Europejskiego. Jest to bogato wyposażona teczka „Kompetencje kluczowe – przedszkole”, która w swoim wnętrzu skrywa mnóstwo ciekawych propozycji i rozwiązań. Korzystam z niej już prawie rok i stale odkrywam jej możliwości. Jest dla mnie niekończącą się skarbnicą pomysłów i inspiracji! 

Teczka kompetencji kluczowych

Już samo pudełko, a w zasadzie…pudło robi wrażenie! Pokaźnych rozmiarów opakowanie wykonane z grubej, wytrzymałej tektury, oprawione miłą dla oka grafiką posiada następującą zawartość:

  • Scenariusze zajęć i aktywności,
  • Dwustronna mata dydaktyczna,
  • 304 fiszki podzielone na 6 kategorii,
  • Karty obrazkowe z językiem angielskim,
  • Karty „Litery i dwuznaki”,
  • Płyta muzyczna CD,
  • Szablony do prac plastyczno-technicznych,
  • Naklejki „Emotikony”,
  • Karty „Zawody”,
  • Drewniane patyczki w 5 kolorach,
  • Monety i banknoty,
  • Plansze „Święta i uroczystości”.

W środku wszystkie elementy zapakowane zostały w woreczki strunowe, które ułatwią wam przechowywanie i zapobiegną ewentualnym zniszczeniom. Dodatkowo – pudełko jest zorganizowane w przemyślany sposób dzięki zastosowaniu przegródek, w których umieszczone są poszczególne materiały. Jeśli chodzi o wykonanie kart i plansz – są wydrukowane na sztywnym i mocnym papierze, co zapewnia ich trwałość. Myślę, że nie trzeba ich laminować, choć to zawsze dodatkowa ochrona przed uszkodzeniami. Po prostu – otwieracie teczkę i widzicie, że wszystko przygotowane jest z najwyższą dbałością nawet o najmniejsze detale. 

Kompetencje kluczowe – scenariusze

Aby móc w pełni korzystać z zasobów teczki kompetencji warto zacząć od dołączonej książki ze scenariuszami oraz niezbędnymi informacjami wprowadzającymi nas w świat kompetencji kluczowych. Znajdziecie tam informacje o tym, czym są kompetencje kluczowe, opis zawartości teczki oraz notki o autorkach, którymi są – dr hab. Barbara Bilewicz-Kuźnia, Ewa Bartczak-Sroka oraz Sandra Ciechowicz. 

W dalszej części zamieszczono scenariusze do zajęć z wykorzystaniem maty do kodowania „Mata w roli głównej”. Scenariusze zostały opracowane dla dwóch kategorii wiekowych przedszkolaków 3-4 latków oraz 5-6 latków. Dzięki ich realizacji rozwijać będzie u dzieci kompetencje kluczowe z zakresu kodowania, matematyki, rozumienia i tworzenia informacji, kompetencji osobistych, społecznych oraz w zakresie umiejętności uczenia się. Ponadto rozwijacie myślenie logiczne, orientację w przestrzeni, planowanie, argumentowanie i wnioskowanie, a także umiejętność współpracy i współdziałania dzieci. Wszystkie scenariusze zawierają krótkie opowiadania, w których występują bohaterowie, czyli mieszkańcy „Lasu za Rzeką” – Biedronka Ola, Żuk Adaś i Ślimak Maciek – ich sylwety znajdziecie w zestawie fiszek. Zadania z zakresu kodowania są o różnym stopniu trudności, dlatego z łatwością wprowadzicie wszystkie dzieci w świat kodowania od podstaw, ale również znajdziecie propozycje dla zaawansowanych.

Trzecia część to scenariusze i propozycje aktywności do realizacji z wykorzystaniem po pierwsze: pozostałych elementów maty – zegar, emocje, bezpieczeństwo na drodze, zbiory, piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej, pogoda i miejsca, segregacja śmieci, a po drugie: z wykorzystaniem całej zawartości teczki kompetencji. Poniżej znajdziecie szczegółowe opisy wszystkich jej składowych.

Ostatnia, 4 część, to „Przedszkolaki – mali patrioci”, czyli scenariusze do plansz „Święta i uroczystości”.

Dodatkowo zamieszczono załączniki do powielania i wykorzystania podczas realizacji niektórych zadań z grupą oraz śpiewnik z tekstami i zapisem nutowym piosenek z dołączonej muzycznej płyty CD.

Dwustronna mata dydaktyczna

Wspominałam o dużym, porządnie zrobionym pudełku… ale wielkość i wykonanie maty dydaktycznej przerosła moje najśmielsze oczekiwania! Mata składa się z dwóch osobnych części, zaś każda z nich – z trzech połączonych ze sobą segmentów. Aby złożyć mapę w całość, należy złączyć obie części na zasadzie puzzli – wszystko wchodzi bez najmniejszych problemów, a podczas użytkowania elementy nie rozłączają się. Mata po złożeniu ma wymiary 50×50 cm, a gdy ją rozłożymy osiąga imponujący rozmiar: 100×150 cm! Idealnie sprawdza się na przedszkolnym dywanie i robi przy tym niemałe wrażenie. Mata jest naprawdę solidnie wykonana – przetrwała bez żadnego uszczerbku podeptanie przez niejedne dziecięce kapcie z twardą podeszwą. 

Awers maty to plansza do kodowania – 100 kwadratowych pól (10×10), którą można zmodyfikować i złożyć w taki sposób, by uzyskać małą matę do nauki kodowania (5×5). Co więcej – pola na małej macie zostały oznaczone kolorami i symbolami, aby ułatwić zadanie dzieciom, które nie poznały jeszcze liter i liczb. Obok znajdują się duże kolorowe pętle symbolizujące zbiory rozłączne oraz zbiory zawierające część wspólną. 

Rewers maty to 6 różnorodnych elementów, do których propozycje zabaw i ćwiczeń znajdziecie w dołączonych scenariuszach:

  • Koło emocji, na którym przedstawiono sześć podstawowych stanów emocjonalnych, a dzięki dołączonej wskazówce dzieci mogą obrazowo określić, rozpoznać, nazwać uczucie, które im obecnie towarzyszy (lub towarzyszy w konkretnej sytuacji). 
  • Zegar: 12- i 24-godzinny, z tarczą podzieloną na minuty i ruchomymi wskazówkami – idealny do nauki odczytywania godziny oraz umiejscawiania w czasie konkretnych wydarzeń mających mieć miejsce w danym dniu.
  • Pogoda i miejsca – czyli tabela do klasyfikowania ubrań i akcesoriów adekwatnych do miejsca i pogody (opcja m.in. do wykorzystania razem z fiszkami). Można również wykorzystać do nauki lub utrwalania nazw kolorów
  • Piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej, którą możecie wykorzystać podczas zajęć dotyczących zdrowia i odżywiania oraz w ramach profilaktyki, by poszerzać wiedzę i świadomość dzieci w tym zakresie (opcja m.in. do wykorzystania razem z fiszkami).
  • Kosze do segregacji śmieci – świetna pomoc podczas rozwijania świadomości i odpowiedzialności ekologicznej dzieci (opcja m.in. do wykorzystania z fiszkami).
  • Bezpieczeństwo na drodze – czyli ilustracje z bezpiecznymi zachowaniami na drodze (m.in. przejście dla pieszych, droga rowerowa, konieczność stosowania odblasków) oraz podstawowe znaki drogowe i sygnalizator świetlny. 

Jest jedna rzecz, która mi przeszkadza, mianowicie wolałabym, gdyby mata składała się z 6 kwadratów, które można dowolnie ze sobą łączyć. O ile nie mam z tym problemu podczas korzystania z zegara czy piramidy żywieniowej, o tyle brakuje mi tej możliwości podczas zajęć z wykorzystaniem maty do kodowania – znajdujące się obok zbiory utrudniają niektórym dzieciom łatwy dostęp do planszy oraz ograniczają możliwość bliskiego skupienia się wokół niej podczas grupowego kodowania. Radzimy sobie w takiej formie, jaka jest, ale myślę, że sześciosegmentowa mata dydaktyczna to byłoby rozwiązanie idealne (przynajmniej dla mnie).

Fiszki

W zestawie znajdziecie 304 kwadratowe fiszki podzielone na 6 kategorii i oznaczone konkretnymi kolorami:

  • Kodowanie (52 fiszki, kolor żółty) – 3 fiszki z postaciami, fiszka rozpoczęcia kodu (START) i zakończenia (STOP), a także 47 fiszek z elementami scenerii – zwierzęta, krajobraz leśny, rośliny.
  • Analiza słucha (100 fiszek, kolor niebieski),
  • Kodowanie – fiszki matematyczne (57 fiszek, kolor zielony) – 25 fiszek ze strzałkami kierunkowymi, 22 fiszki z liczbami 1-10 oraz 10 fiszek z symbolami matematycznymi: +, -, >, <, =. 
  • Ubrania i akcesoria, emocje (35 fiszek, kolor granatowy) – 20 fiszek z elementami garderoby oraz 15 fiszek przedstawiających dzieci przeżywające różne emocje,
  • Atrybuty zawodów (30 fiszek, kolor pomarańczowy) – zawierają ilustrację z atrybutami zawodów przedstawionych na kartach „Zawody” dołączonych do teczki kompetencji, tj. aktor, pracownik budowlany, fryzjer, kucharz, lekarz, malarz, nauczyciel, policjant, rolnik, strażak,
  • Piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej (30 fiszek, kolor fioletowy) – zawierają następujące ilustracje: owoce i warzywa, aktywność fizyczna, produkty zbożowe, nabiał, mięso, tłuszcze.


Oczywiście w scenariuszach znajdziecie również propozycje zabaw i aktywności z wykorzystaniem fiszek z konkretnych kategorii. Dodam także, że kolory fiszek na odwrocie nie są bez znaczenia, ponieważ możecie je wykorzystać jako kwadraty do rozkodowywania kolorowych obrazków na macie. Stanowią one bazę do realizacji niektórych ćwiczeń oraz bywają ich dopełnieniem. Natomiast sposobów na ich wykorzystanie może być jeszcze więcej – dajcie się ponieść swojej nieograniczonej fantazji! 

Karty obrazkowe do nauki języka angielskiego

Kompetencje w zakresie wielojęzyczności możemy wspierać wykorzystując karty obrazkowe do nauki języka angielskiego. 50 kart w formacie A5 z przyjemną kolorową grafiką i nazwą w języku angielskim zapisaną wyraźnymi literami, podzielono na 4 kategorie: zwierzęta, części garderoby, dom, jedzenie. Ale to nie wszystko, ponieważ na odwrocie każdej karty znajdziecie pytania pomocnicze dotyczące prezentowanej ilustracji. Np. „What is it? What colour is it? Is it healthy? Is it your favourite fruit?” – mniej więcej 4-5 pytań, które pozwolą wam poszerzyć wiedzę dzieci w zakresie znajomości języka obcego, rozwinąć umiejętności posługiwania się nim w praktyce, a także umożliwią poprowadzenie krótkiej konwersacji, nawet jeżeli nie jesteście specjalistami w tym obszarze. Co więcej – jeżeli macie wątpliwości związane z wymową lub po prostu chcecie urozmaicić zajęcia, każda karta wyposażona jest w kod QR zwierający nagranie z wymową nazwy obrazka. Jeśli chodzi o przykładowe praktyczne zastosowanie, to razem ze swoimi przedszkolakami rozkładam karty z danej kategorii na dywanie i opisuję daną rzecz używając określeń w języku angielskim. Zadaniem dzieci jest odgadnięcie, co mam na myśli i wskazanie odpowiedniej karty. Ewentualnie: wypowiadam głośno i wyraźnie nazwę, a dziecko ma za zadanie podnieść kartę z odpowiednią ilustracją. Oj, tutaj można naprawdę bawić się na tysiąc sposobów, więc karty w dłoń i…„Let’s learn & have some fun!” 🙂

Płyta muzyczna CD

Na płycie CD znajdziecie pełen przekrój muzyczny – od muzyki klasycznej i folklorystycznej, po kolędy i pastorałki, aż po piosenki tematyczne, które możecie wykorzystać podczas przedszkolnych uroczystości. Są to m.in. „Sonata księżycowa” Ludwiga van Beethovena, „Hymn Polski” ze słowami Józefa Wybickiego, „Wśród nocnej ciszy” czy „Kujawiak” z muzyką Henryka Wieniawskiego. Są też piosenki dla mamy i taty, babci i dziadka oraz nawiązujące do świąt wielkanocnych i patriotycznych. Łącznie 24 utwory, w tym wersje instrumentalne i wokalno-instrumentalne piosenek oraz nagrania muzyki klasycznej. To wszystko na jednej płycie! 🙂

Kolorowe patyczki

100 drewnianych, lekkich i dobrze wykonanych patyczków w pięciu żywych i mocno nasyconych kolorach: zielonym, żółtym, niebieskim, różowym i czerwonym możecie wykorzystywać do wszelkich zabaw i ćwiczeń matematycznych, ale nie tylko! Świetnie sprawdzą się jako liczmany, elementy do tworzenia figur geometrycznych lub bardziej skomplikowanych tworów płaskich lub wież, podczas nauki odwzorowywania i uzupełniania rytmów oraz klasyfikowania przedmiotów ze względu na określoną cechę, w czasie zabaw ruchowych (np. łączenie się w pary dzieci mających ten sam kolor patyczka), a także stanowią integralną część niektórych zadań z wykorzystaniem maty do kodowania. Możliwości jest naprawdę wiele – ogranicza nas jedynie wyobraźnia. W razie czego – w książce ze scenariuszami znajdziecie inspiracje wraz z opisem poszczególnych ćwiczeń.

Naklejki „Emotikony”

Pierwsza myśl, jaka przeszła mi przez głowę, gdy spojrzałam na naklejki z emotkami (których jest aż 495!), to możliwość wykorzystania ich przez osoby, które stosują w swojej pracy tablice motywacyjne. Naklejki umieszczono na 3 arkuszach – każdy w innym kolorze i emotką. Zielony – emotka uśmiechnięta, żółty – emotka neutralna, czerwony – emotka smutna. I faktycznie – jest to jeden ze sposobów ich wykorzystania – dziecko po zajęciach może dokonać samooceny i wybrać konkretną emotkę dla siebie lub nauczyciel może przyklejać je na wspomnianej już tablicy motywacyjnej. Emotki możecie także przeliczać, łączyć w pary, układać rytmy oraz wykorzystać do zajęć związanych z nazywaniem i rozpoznawaniem stanów emocjonalnych. Mała rzecz – wiele zastosowań! 🙂

Banknoty i monety

12 banknotów (10 zł, 20 zł i 50 zł) i 108 monet (1 zł, 2 zł, 5 zł) – świetnie sprawdzą się podczas rozwijania kompetencji z zakresu przedsiębiorczości i matematyki. Niejednokrotnie wykorzystywałam je podczas zabawy w sklep lub kasę biletową. Przetrwały w niejednych rękach i nie widać śladów zniszczenia, ponieważ wydrukowane zostały na sztywnej tekturce (z której należy je wypchnąć). Banknoty i monety mogą stanowić świetny pretekst do rozmów na temat sensu posiadania pieniędzy, oszczędzania czy gospodarowania finansami. Dzieci uczą się przede wszystkim tego, jakie monety i banknoty obwiązują w Polsce, a także liczenia (dodawanie i odejmowanie, ale także mnożenie i dzielenie), określania „mniej i więcej” i rozmieniania pieniędzy. W młodszych grupach można także układać rytmy, łączyć w pary, tworzyć zbiory, a nawet zastosować w czasie zabaw ruchowych.

Karty obrazkowe – „Zawody”

W teczce znajdziecie również 10 kart w formacie A4 ze zdjęciami przedstawiającymi najbardziej popularne zawody, tj.: lekarz, malarz, nauczyciel, policjant, aktor, pracownik budowlany, fryzjer, kucharz, rolnik. Dzięki tym kartom dzieciaki uczą się rozpoznawania i nazywania przedstawicieli poszczególnych zawodów, a dołączając do tego fiszki „Atrybuty zawodów” można bawić się w łączenie postaci z atrybutami wykorzystywanymi w pracy lub z nią się kojarzącymi. Dużą wartość w moim odczuciu ma fakt, że wykorzystano realistyczne fotografie, na który widać danego pracownika „w akcji”, dzięki czemu zabawa w naśladowanie staje się zdecydowanie łatwiejsza. Warto też przy okazji zapytać dzieci, czy wiedzą, gdzie pracują jego rodzice i jak nazywa się osoba wykonująca dany zawód – to wcale nie jest dla nich takie oczywiste! 🙂

Szablony do prac plastyczno-technicznych

Brakuje wam czasem pomysłu na prace plastyczne/techniczne? Teczka kompetencji ma na to rozwiązanie! 125 szablonów do wykonania rozmaitych cudów z papieru – choinki, kurczaczki i zajączki wielkanocne, kokarda narodowa czy laurka z kwiatami to propozycje ujęte w zestawie pod nazwą „Szablony”. Duże karty A3 zostały przygotowane w taki sposób, że śmiało i bez obaw możecie korzystać z nich prowadząc nawet grupę maluszków, ponieważ elementy wystarczy wypchnąć i złożyć zgodnie z zamieszczona instrukcją (dołączono opis „krok po kroku”, co należy zrobić oraz wyszczególniono dodatkowe materiały niezbędne do wykonania pracy, np. klej lub kredki). Szablonów spokojnie wystarczy dla każdego dziecka, ponieważ dołączono ich 25 z każdego rodzaju, także traktuję to jako miły ukłon w stronę „standardowych” grup przedszkolnych. Efekty w postaci wykonanych prac świetnie sprawdzą się jako ozdoby sali przedszkolnej lub jako upominek z okazji konkretnego święta. W połączeniu z planszami „Święta i uroczystości” będą tworzyć spójną całość do przeprowadzenia zajęć.

Plansze „Święta i uroczystości”

Dwustronne plansze „Święta i uroczystości” (w formacie A3) wykonano z wykorzystaniem fotografii przedstawiającymi charakterystyczne dlań elementy. W zestawie znajdziecie plansze dotyczące: Dnia Babci i Dziadka, Wielkanocy, Bożego Narodzenia, Święta Narodowego Trzeciego Maja oraz Narodowego Święta Niepodległości, Dnia Matki i Dnia Ojca.  Zdjęcia są wyraźne i szczegółowe – nawiązują do najważniejszych symboli danego święta, np. przygotowania do świąt wielkanocnych i Bożego Narodzenia (choinka, malowanie jajek, pieczenie pierników), zdjęcia świątecznych stołów, fotografie rodziców z dziećmi oraz dziadków z wnukami podczas wspólnych aktywności, obchody świąt narodowych, reprodukcje obrazów oraz symbole narodowe. Mimo że plansz demonstracyjnych w swoich zasobach mam sporo, to stwierdzam, że tego typu fotografii w dużym formacie zdecydowanie mi brakowało. Są naprawdę świetne i bardzo szczegółowe, dzięki czemu mogę opowiadać dzieciom więcej na konkretny temat, a one znajdują odzwierciedlenie moich słów na obrazie, co ułatwia im rozumienie i zapamiętywanie (szczególnie jeśli chodzi o święta narodowe). Oczywiście – propozycje aktywności z wykorzystaniem plansz znajdziecie w dołączonych scenariuszach!

Karty „Litery i dwuznaki”

Karty z literami to nieodzowna pomoc podczas wprowadzania liter, a następnie – rozpoczęcia nauki czytania i pisania. 39 dwustronnych kart formatu A5 zawiera zapis małej i wielkiej litery drukowanej. Poręczny zestaw, z którego zawsze korzystam podczas zajęć dotyczących wprowadzania poszczególnych liter. Nie tylko dają dzieciom możliwość poznania wyglądu (zapisu) danej litery, ale dzięki umieszczaniu kart na tablicy w widocznym miejscu, pozwalają na codzienne odwzorowywanie jej zapisu podczas rozmaitych aktywności. Miło, że pomyślano o dwuznakach i dołączono je do zestawu – zwykle są pomijane i wcale nie tak łatwo jest znaleźć pakiet, który je uwzględnia w swojej zawartości.  Co tu dużo mówić – niezbędna pomoc dla każdego nauczyciela!


Teczka kompetencji kluczowych Wydawnictwa MAC edukacja to kompletna pomoc dydaktyczna, którą powinien mieć każdy nauczyciel ceniący sobie innowacyjne rozwiązania oraz kreatywne podejście do realizacji obszarów podstawy programowej (i nie tylko). Obfituje w mnóstwo pomocy dydaktycznych i stanowi wsparcie w codziennej pracy czyniąc ją jeszcze ciekawszą. Ponadto wyposaża w narzędzia, dzięki którym kształcimy kompetentnych ludzi nabywających niezbędne do funkcjonowania w obecnej rzeczywistości kompetencji. W swojej pracy wykorzystuję teczkę już prawie rok i nie wyobrażam sobie, że mogłoby jej nie być! Szczerze wam ją polecam!

Facebook Comments Box

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *