„Leśny bal” i „Sprzątanie” – nowości od Kapitana Nauki! Idealne prezenty na Dzień Dziecka
Jeżeli miałabym wskazać jedną z moich ulubionych rozrywek, to bez zawahania wskazałabym gry planszowe. Uwielbiam długie rozgrywki w gronie najbliższych – doceniam możliwość bycia razem, a przy okazji nierzadko rozwijam swoje umiejętności strategiczne i logiczne myślenie. Staram się, aby w przedszkolu dzieciaki miały planszówek pod dostatkiem i zawsze z wielkim entuzjazmem pokazuję im nowości Kapitana Nauki. Wartościowe i rozwijające gry dla dzieci, które gwarantują dobrą zabawę, integrują grupę oraz uczą zdrowej rywalizacji – to właśnie lubię w tych grach! Jeżeli jesteście ciekawi, co tym razem Kapitan Nauka przygotował dla najmłodszych odbiorców, zapraszam do lektury! Opowiem co nieco o dwóch świeżutkich grach, które skradły serca moich przedszkolaków. Aha! Zapewniam, że świetnie sprawdzą się jako upominek z okazji zbliżającego się Dnia Dziecka! 🙂
Gra edukacyjna „Sprzątanie”
Lubię porządek, choć ze sprzątaniem bywa różnie. Nie jest łatwo zachęcić dzieci do porządków (choć bywają wyjątki!) – piosenki do sprzątania to już przedszkolny standard, który faktycznie się sprawdza. A co jeśli zamienilibyśmy tę czynność w świetną zabawę? Przecież niesie ona wiele korzyści dla dziecka i rozwija umiejętności, takie jak np. klasyfikowanie przedmiotów według określonej cechy, rozpoznawanie kształtów, kolorów czy segregacja, a przy tym wszystkim pozwala wprowadzić w otoczeniu ład, który daje poczucie spokoju i bezpieczeństwa. Choć czasami naprawdę się zwyczajnie nie chce, to warto od najmłodszych lat wyrabiać w dziecku nawyk dbałości o otaczającą go przestrzeń.
Gra edukacyjna „Sprzątanie” rozwija spostrzegawczość, pamięć, myślenie logiczne oraz koordynację oko-ręka! A przy tym wszystkim jest przepięknie oprawiona graficznie, dzięki czemu gra staje się jeszcze bardziej przyjemna 🙂
Zawartość pudełka
- instrukcja,
- 4 dwustronne plansze (awers z szafkami i rewers z pomieszczeniami),
- 2 żetony z miotłami,
- 4 miotły,
- papierowa skrzynia do samodzielnego złożenia,
- 8 żetonów z kłębkami kurzu,
- 40 żetonów z przedmiotami w 10 rodzajach (skarpetki, lampy, krzesła/fotele, garnki, koszulki, czapki, samochody, lalki, kubki, poduszki).
Liczba graczy: 1-4
Wiek: 3-7 lat
Czas rozgrywki: 10-20 minut
Przebieg gry
Gra jest bardzo regrywalna i możliwa do zrealizowania w 3 wariantach – rywalizacyjnym, kooperacyjnym lub jednoosobowym oraz w formie memorów.
1. Wariant rywalizacyjny
Przede wszystkim do wyboru są dwa poziomy trudności: w trybie łatwiejszym wykorzystujemy plansze z szafkami, (awers), a w trudniejszym – z pomieszczeniami (rewers)- wszystko zależy od wieku i zaawansowania graczy. W rozgrywce biorą udział dwie osoby, każda z nich bierze po dwie plansze, a w przypadku 3-4 graczy, każdy bierze po jednej. Dodatkowo na środku stołu rozkładamy żetony i 4 miotły – koniecznie rewersami do góry, czyli grafiki mają być po prostu zasłonięte. Co więcej – na graczy czekają pułapki w postaci żetonów z niebieskimi i czerwonymi kłębkami kurzu, których można się pozbyć wyłącznie odkrywając miotłę w odpowiadającym im kolorze!
Zadaniem każdego gracza się odnalezienie wśród żetonów wszystkich przedmiotów, które znajdują się na jego planszy. Należy być bardzo ostrożnym, ponieważ grafiki czasami różnią się wyłącznie drobnymi elementami, które niekoniecznie muszą być zauważalne na pierwszy rzut oka! Wygrywa ten, kto jako pierwszy odnajdzie wszystkie przedmioty.
2. Wariant kooperacyjny lub jednoosobowy
Aby rozegrać ten wariant gry należy wybrać tylko jedną planszę oraz miotłę, a także 20 dowolnych żetonów z przedmiotami, 6 żetonów z kłębkami kurzu i 2 żetony z miotłami. Gracze stanowią jedną drużynę i kolejno odkrywają żetony. Tutaj nie trzeba szukać identycznych przedmiotów – wystarczy przedmiot danego rodzaju czyli np. jakakolwiek poduszka. Jeżeli znajduje się ona na planszy, gracz wrzuca żeton do skrzyni. Kłębki kurzu czają się w ukryciu – jeśli gracz odkryje jeden z nich, wymieść go będzie mógł jedynie miotłą! Gra kończy się, gdy gracze zdążą uporządkować swoją przestrzeń, czyli gdy wrzucą do skrzyni 4 żetony, zanim na ich planszy wylądują 3 kłębki kurzu.
3. Wariant memory
W tym wariancie wykorzystujemy 40 żetonów. Należy rozłożyć je rewersami do góry, czyli jak w klasycznych menorach. Zadaniem gracza jest odnalezienie pary – czyli dwóch przedmiotów jednego rodzaju, np. dwa kubki. Odnalezienie pary daje graczowi kolejny ruch. Wygrywa ten, któremu uda się znaleźć jak najwięcej par.
Doceniam w tej grze różnorodność i możliwość zorganizowania rozgrywki o różnym stopniu trudności. Dostrzeganie niuansów, którymi różnią się dane grafiki wymagają skupienia i zdecydowanie sprzyja rozwojowi spostrzegawczości. Gra integruje, uczy i przede wszystkim bawi – dzieciaki śmiały się w głos! Mnóstwo emocji i pożywnych doznań – świetna gra dla przedszkolaków i rodzin – zapewni rozrywkę na wspólne wieczory! Kto wie, może to właśnie dobra droga, by przekonać dzieci, że sprzątnie wcale nie musi być przykrym obowiązkiem, a wręcz przeciwnie – może stanowić źródło świetnej zabawy!
Gra logopedyczna „Leśny bal”
Zanim cokolwiek napiszę o tej grze, muszę stwierdzić, że ją po prostu UWIELBIAMY! Wiecie dlaczego? Ponieważ w rozgrywce uczestniczy cała grupa – jest to gra kooperacyjna. Wspaniale integruje i pozwala przeżywać emocje dążąc do wspólnego celu. Co więcej – w momencie przegranej, porażka staje się mniej odczuwalna, co sprawia, że nauka przegrywania staje się zdecydowanie łatwiejsza. Nie ma tego „najlepszego” i „najgorszego”, ponieważ wynik dotyczy całej grupy! Jestem zdecydowanie zwolenniczką tego typu rozwiązań, choć dostrzegam także wartość indywidualnych sukcesów i porażek. Ta gra nie tylko gimnastyka buzi i języka – to także gimnastyka całego ciała! 🙂
Gra „Leśny bal” rozwija:
- mowę – umiejętność poprawnej wymowy wszystkich głosek,
- wyobraźnię przestrzenną,
- koordynację oko-ręka,
- koncentrację uwagi,
- równowagę, kontrolę i planowanie ruchów,
- umiejetność współpracy,
Świetnie przełamuje lody i pozwala zintegrować nową grupę – sprawdzi się jako starter, by ośmielić dzieci/uczestników. Co więcej – można ją rozegrać również w pojedynkę.
Zawartość gry
- instrukcja,
- plansza (która składa się w kwadrat),
- dwa drewniane pionki – wiewiórki: zielony wiewiór Ogonek i pomarańczowa wiewiórka Kitka,
- drewniana kostka do gry,
- 25 kart z zabawami logopedycznymi – zielone karty oznaczone żołędziem,
- 30 kart z zabawami ruchowymi – niebieskie karty oznaczone śladem łapy niedźwiedzia.
Liczba graczy: 1 i więcej
Wiek: 3-7 lat
Czas gry: 15-20 minut
Przebieg gry
Gra rozpoczyna się krótkim wprowadzeniem uczestników w formie opowiadania. Buduje nastrój i pozwala bardziej wczuć się w rozgrywkę – jest to naprawdę miły akcent.
Planszę rozkładamy na środku dywanu oraz karty w dwóch stosach – niebieskie i zielone, rewersami do góry. Tutaj już pozwolę sobie zaznaczyć, że naprawdę żałuję, iż plansza nie jest większa – grając z 20 dzieci na dywanie wydaję się być naprawdę mała i dzieciaki zbliżają się, by dostrzec szczegóły na planszy, co może wprowadzać małe zamieszanie.
Zieloną wiewiórkę stawiamy na polu z napisem START, a pomarańczową w kuchni ukrytej w pniu drzewa.
Gracze poruszają się wiewiórką zieloną (Ogonkiem). Jeden z graczy rzuca kostką i przesuwa się o określoną liczbę pól. Jeśli Ogonek stanie na polu z żołędziem lub tropem misia i odczytuje (lub osoba dorosła) jej treść. Wszyscy gracze wykonują zadanie. Wykorzystana karta ląduje na spodzie stosu. Jeśli Ogonek stanie na pustym polu, gracze nie wykonują żadnego zadania.
Wiewiórka Kitka porusza się po każdym ruchu graczy. Jeżeli Ogonek stanie na polu oznaczonym żołędziem lub tropem misia – Kitka przesuwa się do przodu o jedno pole. Jeżeli zaś Ogonek stanie na pustym polu, Kitka przesuwa się o dwa pola do przodu.
Gra kończy się jeżeli jedna z wiewiórek dotrze do METY, czyli do stołu. Jeżeli zielona wiewiórka będzie tam pierwsza – gracze wygrywają, a jeżeli uprzedzi ją wiewiórka Kitka – oznacza to przegraną całej drużyny.
Świetna gra dla przedszkolaków, który tak jak już wspomniałam, wprowadza stopniowo dzieci w świat przegranej i wygranej. Zabawy ruchowe i logopedyczne są zróżnicowane, co sprawia, że kolejne rozgrywki nie są nudne i monotonne. Pozwala to uniknąć słynnego „TO JUŻ BYŁO…”. Dzieciaki mają możliwość spożytkowania energii podczas wszelkich skoków, przysiadów czy biegu w miejscu. Ćwiczenia logopedyczne bywają naprawdę zabawne i pozwalają naszemu językowi na prawdziwe akrobacje. Dodatkowo – treść na kartach opisująca zadania jest rozbudowana i nawiązuje bezpośrednio do tematu gry, a ilustracje w przystępny sposób obrazują sposób wykonania danej czynności. Wspominałam też o małym pomiarze planszy, natomiast nie sposób nie wspomnieć o gafie, która jest naprawdę przyjemna i przygotowana z najwyższą dbałością o szczegóły. Miło się po prostu na to patrzy. Stwierdzam, że dzieciakom nad wyraz „Leśny bal” przypadł do gustu i jeszcze nie zdarzyło się, aby wiewiórka Kitka uprzedziła swą obecnością na mecie wiewióra Ogonka (choć bywało już bardzo blisko). Do teraz w głowie słyszę głośny okrzyk zwycięstwa po każdej wygranej rozgrywce. Zdecydowanie wam polecam! Nie jest to klasyczna gra – rzucam kostka i przesuwam się pionkiem. To gra angażująca dzieci w pełni, a dodatków dostarczająca wspaniałych grupowych wrażeń.
Gdzie kupić gry „Sprzątanie” oraz „Leśny bal”?
Powyższe gry oraz wiele, wiele więcej wspaniałości możecie kupić na stronie Kapitana Nauki TUTAJ
–> Gra edukacyjna „Sprzątanie” – TUTAJ
–> Gra logopedyczna „Leśny bal” – TUTAJ
Jeżeli nadal szukacie pomysłu na prezent z okazji Dnia Dziecka, z czystym sumieniem mogę polecić wam powyższe gry! To zdecydowanie będzie trafiony upominek! 🙂
Koniecznie zajrzyj!
- Nieśmiało zapraszam na Instagram – link TUTAJ – tam znajdziecie nieco więcej o mnie, o tym co robię na co dzień, polecane produkty oraz zdjęcia z mojej przedszkolnej rzeczywistości.
- …oraz na Facebooka – link TUTAJ
Wszystkie materiały udostępniane na mojej stornie są autorskie i w pełni darmowe – nie pobieram jakichkolwiek opłat za korzystanie z udostępnianych przeze mnie plików.
Jeżeli chcesz mi pomóc – udostępnij plik na Facebooku, zostaw komentarz i dołącz na Instagrama. To wiele dla mnie znaczy – bardzo Ci dziękuję!