Kąciki tematyczne w przedszkolu
Każda przedszkolna sala (czy też klasa szkolna) wymaga odpowiedniego zorganizowania. Pozwala nam to na lepszą orientację w sali, utrzymanie porządku oraz stwarza możliwość samodzielnego zagospodarowania czasu przez dziecko. Dlatego istotnym jest, aby stworzyć i oznaczyć takowe miejsca, które nieco ukierunkują aktywność przedszkolaków.
Kąciki tematyczne (lub też kąciki zainteresowań) spełniają wiele funkcji, niemniej najważniejszą z nich jest już wspomnienia przeze mnie możliwość podejmowania aktywności zmierzającej ku usamodzielnianiu. Dzięki zabawie w konkretnych przestrzeniach dzieci rozwijają umiejętności ze wszystkich czterech obszarów realizacji podstawy programowej – fizycznej, społecznej, emocjonalnej i poznawczej. Dzięki oznaczeniom dzieci wiedzą, że nie należy przeszkadzać innym, którzy aktualnie przebywają w kąciku czytelniczym lub ciszy, a podczas zabawy w kąciku konstrukcyjnym należy współpracować i dzielić się klockami.
Nie możemy zapominać, że zabawa jest najważniejsza i najbardziej sprzyjająca rozwojowi przedszkolaka, dlatego też warto pomyśleć na stworzeniem takowych kącików (czasowych lub stałych) w swojej sali.
Zorganizowanie kącików tematycznych
Kąciki winne być zbliżone jak najbardziej do rzeczywistości. Oznacza to, że podczas tworzenia przestrzeni dla dzieci, powinniśmy zaopatrzyć je w jak najwięcej wartościowych przedmiotów związanych z daną tematyką. Oprócz stałych kącików, takich jak kącik czytelniczy, przyrodniczy, plastyczny czy konstrukcyjny, dobrze jest zorganizować miejsce, gdzie będziemy mogli tworzyć kącik związany z tematyką realizowaną w danym tygodniu lub dotyczący świąt okolicznościowych i innych ważnych wydarzeń z życia grupy. Warto zaangażować w zagospodarowywanie kącika również dzieci, które będą mogły przynosić pasujące elementy z domu. U mnie w grupie sprawdza się miska skarbów, do której dzieci wrzucają wszystkie znaleziska ze wspólnych spacerów. Polecam – frajda na całego. Nasza miska stale zmienia zawartość i tak też powinno być w kącikach – należy co jakiś czas wymieniać jego „zawartość”, by zainteresować dzieci i nie dopuścić do nudy. Zawsze staram się rozmawiać z dziećmi i pytać, co jeszcze ich zdaniem powinno znaleźć się w danym kąciku. Unikam w ten sposób problemów z brakiem wyposażenia, spełniam ich oczekiwania oraz realizujemy wspólnie podjęte ustalenia i decyzje. W między czasie uczymy się poprawnej komunikacji oraz sztuki osiągania kompromisów.
Kąciki tematyczne – plakietki
Jakiś czas temu pojawiła się na Facebooku prośba o opublikowanie wpisu dot. kącików oraz stworzenie plansz/plakietek… nie wiem nawet, jak to nazwać. Dlatego też do waszych rąk zmierza plik, w którym znajdziecie aż 21 oznaczeń dla poszczególnych kącików zainteresowań. Małe, kolorowe plansze ze skromną, choć wskazującą na przeznaczenie danego miejsca, grafiką. Znajdziecie tam:
- kącik matematyczny,
- kącik muzyczny,
- kącik czytelniczy,
- kącik urodzinowy,
- kącik teatralny,
- kącik konstrukcyjny,
- kącik nauczyciela,
- kącik ciszy,
- kącik przyrodniczy,
- kącik pogodowy,
- kącik lalek,
- kącik samochodów,
- kącik fryzjerski,
- kącik plastyczny,
- kącik sportowy,
- kącik kuchenny,
- kącik gier i układanej,
- kącik badawczy,
- kącik kuchenny,
- kącik emocji,
- kącik języka angielskiego.
Całość do pobrania w formacie .PDF poniżej 🙂
Koniecznie zajrzyj!
- Nieśmiało zapraszam na Instagram 🙂 – link TUTAJ – tam znajdziecie nieco więcej o mnie, o tym co robię na co dzień, polecane produkty oraz zdjęcia z mojej przedszkolnej rzeczywistości.
- …oraz na Facebooka 😉 – link TUTAJ
Witam serdecznie super nazwy kącików ale można prosić jeszcze o kącik patriotyczny i sensoryczny pozdrawiam serdecznie
Bardzo piękne etykiety na kąciki – szkoda ze wyrazy są czcionką drukowaną a nie pisaną 🙁 czy jest opcja aby Pani przerobiła na wersję pisaną?