Pakiety edukacyjne Polecanki Przedszkolanki Pomoce dydaktyczne Wpisy Wydawnictwo MAC edukacja

„Supersmyki” – nowy cykl edukacyjny dla przedszkoli od Wydawnictwa MAC edukacja!

Nadchodzi moment, gdy nauczyciele zaczynają zastanawiać się, jaki pakiet edukacyjny wybrać na zbliżający się nowy rok przedszkolny. Niektórzy stawiają na to, co jest im znane, sprawdzone i od wielu lat wybierają ten sam cykl. Są też tacy, którzy stale poszukują nowych rozwiązań i śledzą propozycje różnych wydawnictw, przeglądają katalogi porównując oferty i wtedy dokonują ostatecznego wyboru. Osobiście miałam przyjemność pracować na pakietach wielu wydawnictw – każdy cykl miał swoje mocne i słabe strony, niemniej zawsze ciągnęło mnie do propozycji Wydawnictwa MAC Edukacja. Dlatego też obecnie pracuję wykorzystując cykl „Odkrywam siebie. Złota kolekcja” BB+. A teraz nadciąga właśnie totalna nowość wydawnicza od MAC edukacja, a konkretnie – „Supersmyki”. 

Kim są Supersmyki? 

Supersmyki to bohaterowie najnowszego cyklu, którzy towarzyszyć wam będą na każdym kroku na przestrzeni całego roku. Drużynę tę tworzą 4 charakterystyczne postaci, które przypominają małych superbohaterów. Każdy Supersmyk związany jest z konkretnymi obszarami edukacyjnymi: 

Pola – wielka fanka zadań logicznych, której głównym zainteresowaniem jest matematyka. 

Mela – uwielbia taniec i śpiew, a w wolnych chwilach – maluje. 

Fifi – entuzjasta sportu i wszelkiej aktywności fizycznej, 

Olo – przepada przebywać na świeżym powietrzu i być w bliskim kontakcie z naturą. 

Nie sposób nie wspomnieć o charakterystycznym wyglądzie każdego Supersmyka. Postaci są wyjątkowo oryginalne i zdecydowanie przykuwają uwagę dzieci. Można śmiało stwierdzić, że przypominają postaci bajkowe, które na pewno dobrze będą kojarzyć się każdemu przedszkolakowi, tym samym zachęcą do podejmowania aktywności. Reprezentowane przez Supersmyki obszary edukacyjne mogą być rozumiane w kontekście posiadania przez nich umiejętności, które każde dziecko będzie mogło posiąść poprzez realizację proponowanego materiału. Jeśli chodzi o mnie, to przyznam otwarcie, że początkowo podeszłam do ich wyglądu z dystansem (słyszałam również głosy osób dorosłych, które stwierdziły, że do nich to nie przemawia i mają mieszane odczucia), natomiast moja perspektywa totalnie zmieniła się po obserwacji reakcji tych, do których jest to skierowane, czyli dzieci. Zdarza się, że nie rozumiem dziecięcego zachwytu nad pewnymi rzeczami i zjawiskami, ale to nie mnie ma się podobać, gdyż docelowo nie jestem odbiorcą tego przekazu. Uważam, że jest to oryginalne rozwiązanie, które osiągnie swój cel i przyciągnie, a co najważniejsze – zainteresuje niejednego wybrednego przedszkolaka. Tak też ja jestem zdecydowanie na tak! 

O pakiecie „Supersmyki” słów kilka 

„Supersmyki” to propozycja dla wszystkich nauczycieli, którzy nie lubią stać w miejscu i stale poszukują nowych edukacyjnych wyzwań dając upust swojej nieograniczonej kreatywności. Całość stworzona jest z ukierunkowaniem na holistyczny rozwój dziecka, uwzględniając zasoby pedagogiki twórczości i zabawy. Stanowi także świetne rozwiązanie dla tych, którzy oczekują ze strony wybranego pakietu merytorycznego wsparcia i inspiracji do codziennych działań. Natomiast w mojej opinii najważniejszy jest fakt, iż nie narzuca w pełni swojej wizji poszczególnych dni, a zostawia przestrzeń dla nauczyciela, by ten mógł swobodnie wprowadzać własne pomysły i realizować dodatkowe działania, które jak wszyscy wiemy, bywają czasochłonne i bardzo absorbujące. To chyba największa zaleta! Dzięki temu nie czujemy presji z powodu natłoku materiału i spokojnie jesteśmy w stanie wszystko ze sobą pogodzić.  

Każdy temat tygodnia wyrażony jest w formie pytania, które pobudza ciekawość dziecka i zachęca do poszukiwania nań odpowiedzi. Dodatkowo wprowadzanie do tematu wiodącego rozpoczynamy opowiadaniem oraz kolorową ilustracją, które dają nauczycielowi i dzieciom możliwość swobodnego rozpoczęcia pracy i zapoznania z tematyką. Z każdym dniem przedszkolak pozyskuje coraz więcej informacji, by na koniec tygodnia móc śmiało i z pełną świadomością powiedzieć, że odpowiedź jest mu znana i w pełni zrozumiała. Dzieje się to za sprawą samodzielnej ewaluacji, której dokonuje ono na koniec tygodnia. Każdy dostaje szansę, aby opowiedzieć m.in. o tym, czego się nauczył, co sprawiło mu trudność lub stwierdzić, który element był najciekawszy. Przy wykorzystaniu Karty Supermyka i kolorowych naklejek dziecko wieńczy ukończenie danego działu. Naklejka na specjalnej karcie daje dziecku świadomość osiągnięcia określonych umiejętności rozwijanych w danym tygodniu oraz stanowi swego rodzaju wyróżnienie i zmotywowanie do dalszej pracy. Co tu dużo mówić – jest to po prostu miłe. A wszystko to uzupełnione jest barwną i różnorodną grafiką, na której nie sposób nie zawiesić oka. Ilustracje przyciągają i zapadają w pamięci naprawdę na długo. 

Dołączone do pakietu klocki NEMI umożliwiają realizowanie edukacji matematycznej metodą Nemezjusza Cywińskiego – jest świetna pomoc dla dzieci i nauczyciela, dlatego też poświęcę im osobny post. 

Oczywiście nie zabrakło również wyprawki plastycznej – mnogość zadań i pomysłów jest naprawdę imponująca. Choć nigdy nie byłam wielką fanką wyprawek plastycznych, tak w tym wydaniu jest coś, co zdecydowanie do mnie przemówiło, a mianowicie – realistyczne zdjęcie wykonanej danej pracy plastycznej na karcie. Jest to świetne rozwiązanie, ponieważ czasami naprawdę wyrywałam sobie włosy z głowy próbując rozwikłać zagadkę z cyklu: „co jest do czego i w zasadzie…jak to powinno finalnie wyglądać?”. Instrukcje wykonania prac i zdań oraz niezbędne materiały (pędzle, kredki, kleje, nożyczki itp.) umieszczone zostały w tabelce razem z oznaczeniem miesiąca i tygodnia, kiedy dany materiał winien zostać wykorzystany i zrealizowany. Dodatkowo wyprawka zawiera album liter i liczb, jako urozmaicenie podczas ich wprowadzania i nauki. Nie zapomniano także  o niezbędnych papierach, kalkach, wypychankach i co najważniejsze – o Dyplomie Supersmyka!  

Zawartość cyklu „Supersmyki” 

Supersmyki” znajdziecie wariantach przeznaczonych dla dwóch grup wiekowych, tj. pięcio- (B) i sześciolatków (B+). Udało mi się dowiedzieć pakiety dla młodszych przedszkolaków będą miały premierę w przyszłym roku przedszkolnym. Poniżej w tabeli prezentuję zawartość poszczególnych pakietów: 

 
 
Wersja B Wersja B+ 
Dla dziecka Karty pracy, cz. 1-4, 
Wyprawka plastyczna (w niej odnajdziemy także Dyplom i Kartę Supersmyka), 
Zeszyt Supersmyka, 
Klocki NEMI, 
Karty pracy, cz. 1-4, 
Wyprawka plastyczna (w niej odnajdziemy także Dyplom i Kartę Supersmyka), 
Zeszyt Supersmyka, 
Klocki NEMI, 
Dla nauczyciela Przewodnik metodyczny, cz. 1-5, 
Płyty muzyczne, cz. 1-5. 
Przewodnik metodyczny, cz. 1-5, 
Płyty muzyczne, cz. 1-5. 

Skład jest identyczny dla obu grup, a tematyka tygodniowa pokrywa się w obu wersjach, jednak zwartość poszczególnych pozycji jest zdecydowanie inna pod kątem stopnia trudności, tym samym – dostosowana do wieku odbiorców. Poniżej zamieszczę link, który przeniesie was na stronę wydawnictwa, gdzie możecie swobodnie poprzeglądać fragmenty publikacji  i flipbooki – kliknij TUTAJ.

Przewodnik dla nauczyciela 

Pakiet przewiduje 5 części przewodnika dla nauczyciela oraz 5 płyt muzycznych. Pierwsze wrażenie, gdy ujrzałam wnętrze przewodnika, było zdecydowanie bardzo pozytywne. Przede wszystkim dlatego, że nie jest to kolejna smutna czarno-biała pozycja, w której odnalezienie czegokolwiek „na już” stanowi nie lada wyzwanie, a przepiękna kolorowa książka, w której wystarczy rzucić okiem i już wiadomo, co, gdzie i jak! Szalenie to doceniam, bo niejednokrotnie miewałam sytuacje, gdy uporczywie próbowałam odnaleźć miejsce, w którym przed chwilą byłam, a teraz kompletnie zniknęło mi to z oczu.  

Ogólny rozkład materiału znajdujący się w konkretnej części przewodnika został umieszczony w tabelce na jego początkowych stronach, dzięki czemu możecie łatwo zorientować się w tematyce mającej być poruszaną w nadchodzących tygodniach.  

Po pierwsze – każdy tydzień oznaczony jest innym kolorem, co ułatwia odnalezienie aktualnie przerabianego materiału – na górze strony znajduje się pasek z oznaczeniem kolorystycznym danego tygodnia. Cztery kolory na cztery tygodnie w każdym miesiącu – także w kwestii ułatwienia nawigacji wielki plus. Po drugie – materiały niezbędne do przeprowadzenia konkretnych ćwiczeń również wyszczególnione są akcentem kolorystycznym, czyli m.in. nagrania, tablice demonstracyjne, karta pracy, instrumenty.  

Na początku każdego tygodnia, oprócz tematu wyrażonego w formie pytania, znajdziecie również informacje: „W tym tygodniu dzieci dowiedzą się…” – wypunktowane najważniejsze treści dotyczące wiedzy, jaka będzie odkrywana i zdobywana przez kolejne dni oraz „Jak dzieci będą szukać odpowiedzi na pytanie tygodnia” – czyli wszelkie istotne informacje dla nauczyciela dotyczące np. wykonywanych prac plastycznych i kart pracy, słuchanych opowiadań, wykorzystywanych tablic demonstracyjnych (również zostały podane numery celem usprawnienia pracy), śpiewanych piosenkach itd.  

Oczywiście znajdziecie także propozycje wpisów do dziennika oraz oznaczone punkty z realizowanych w danym dniu obszarów podstawy programowej. Dalej – cele ogólne i operacyjne, rozwijane kompetencje kluczowe oraz niezbędne do przeprowadzenia zajęć środki dydaktyczne. Aby jeszcze bardziej ułatwić pracę poszczególne rodzaje ćwiczeń i aktywności zostały oznaczone kolorowymi ikonkami, których legendę znajdziecie na początkowych stronach przewodnika. Co więcej, umieszczone także zostały zrzuty tablic demonstracyjnych, kart pracy i kart z wyprawki, abyście mieli podgląd podczas przygotowywania się do zajęć oraz by zniwelować kłopot z odszukaniem konkretnych stron lub materiałów.  

Nie zapomniano również o muzyce! 5 płyt CD zawiera naprawdę sporo piosenek, których teksty wraz z zapisem nutowym znajdziecie w przewodniku. 

Flipbook przewodnika dla nauczyciela, poziom B: TUTAJ
Flipbook przewodnika dla nauczyciela, poziom B+: TUTAJ

Karty pracy i zeszyt Supersmyka 

Karty pracy podzielone zostały na cztery części. Na okładce każdej książki z ćwiczeniami znajdziecie innego Supersmyka oraz grafikę nawiązującą do aktualnej pory roku. Dodatkowo na samym końcu książki umieszczono kolorowe komiksy obrazkowe. Jak już wcześniej wspominałam – każdy tydzień rozpoczyna się kolorową ilustracją, pytaniem będącym tematem tygodnia oraz pytania pomocnicze i rozwijające, na które dzieci próbują odpowiedzieć posiłkując się załączoną ilustracją. Stanowi ona również pretekst do wykonania ćwiczeń głównie związanych ze spostrzegawczością, czyli „odszukaj…wskaż…zapamiętaj i narysuj…”. Pozwala to uniknąć bezcelowego wpatrywania się w obrazek i automatycznego przejścia dalej lub w ogóle – pominięcia. 

Oprócz zadań na spostrzegawczość, ćwiczeń grafomotorycznych, labiryntów, kodowania, kolorowanek i wielu innych rozwijających zainteresowania dziecka, a także wyposażających je w mnóstwo istotnych umiejętności dotyczących wszelkich sfer rozwojowych, w kartach pracy zostały zawarte ćwiczenia wprowadzające w świat liczb i liter. W wersji B (pięciolatki) wprowadzane litery występują wyłącznie w wersji drukowanej. Dołączona obok jest ilustracja z przedmiotem rozpoczynającym się daną literą, a także zapis wyrazu podstawowego w wersji całościowej oraz z podziałem na sylaby. Znajdziecie również ćwiczenia rozwijające umiejętność rozpoznawania liter w nagłosie oraz wyszukiwania danej litery wśród innych znaków. 

W wersji B+ (sześciolatek) litery wprowadzane są w obu wariantach: drukowanym i pisanym. Oprócz ilustracji, zapisu wyrazu podstawowego i jego podziału na sylaby, dołączono podział wyrazu na spółgłoski i samogłoski z charakterystycznym oznaczeniem ich kolorami: niebieskim i czerwonym. Istotnym jest, aby dziecko rozpoczęło rozpoznawać daną literę nie tylko na początku wyrazu (w nagłosie), ale również w środku (śródgłosie) i na końca (wygłosie), stąd też twórcy dołączyli ćwiczenia rozwijające tę umiejętność. Oczywiście – nie zabrakło nauki pisania danej litery (małej i dużej) po śladzie oraz krótkich tekstów stworzonych z wykorzystaniem wyłącznie poznanych dotychczas liter. 

W przypadku liczb sprawa wygląda podobnie w obu wersjach – dziecko poznaje zapis graficzny danych liczb i uczy postrzegać się je w aspekcie kardynalnym i porządkowym. Dodatkowo w przypadku wersji dla starszych dzieci – dołączono ćwiczenia związane z pisaniem ich po śladzie. Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że obok zapisu graficznego oraz ilustracji zawierających określoną (poznawaną) liczbę elementów, dołączono także zwizualizowanie danej liczby za pomocą klocków NEMI.  

Gdyby tego było mało – dołączony do pakiety zeszyt Supersmyka to wspaniały zbiór zadań grafomotorycznych oraz zawierający dodatkowe ćwiczenia przygotowujące do nauki pisania i liczenia. Wspaniałe urozmaicenie, które pozwala w zdobywaniu większej ilości doświadczeń i utrwalaniu zdobywanej wiedzy.

Flipbook, Karty Pracy cz. 1, poziom B: TUTAJ
Flipbook, Zeszyt Supersmyka, poziom B: TUTAJ
Flipbook, Wyprawka, poziom B: TUTAJ
Flipbook, Karty Pracy cz.1, poziom B+: TUTAJ
Flipbook, Zeszyt Supersmyka, poziom B+: TUTAJ
Flipbook, Wyprawka, poziom B+: TUTAJ

Super tablice 

Czym byłaby praca bez dużych, kolorowych i tematycznie nawiązujących do przerabianego materiału plansz? Niejednokrotnie wspierają one i urozmaicają zajęcia dając przedszkolakom możliwość zgłębienia tematu. W przypadku Super tablic o rozmiarze 41×59 cm będziecie mogli zainteresować dzieci jeszcze bardziej. Co więcej – tym razem nie jest to jedynie obraz, ponieważ dzięki dołączonym kodom QR będziecie mogli ożywić prezentowany obraz dodając efekty dźwiękowe. Uważam, że jest to świetne rozwiązanie, które z perspektywy nauczyciela bardzo ułatwia pracę, a z perspektywy dziecka – zwiększa zaangażowanie i rozbudza ciekawości. Poszukiwanie odpowiadających dźwięków i melodii bywa uciążliwe, a dzięki smartfonom, które zawsze są pod ręką, możemy przyspieszyć ten proces mając pewność, że wszystko będzie do siebie pasowało. Jeżeli mieliście (lub macie) przyjemność pracować z tablicami z cyklu „Odkrywam siebie. Złota kolekcja”, to doskonale wiecie, że są one wydane w formie albumu przypominającego duży notes kołowy z twardą oprawą, dzięki czemu prezentowane tablice możecie śmiało postawić na dywanie. Ma to swoje plusy, ponieważ plansze są w jednym miejscu, łatwo je wykorzystać i zaprezentować oraz nie potrzebujecie ściany/tablicy/czegokolwiek innego, na czym musielibyście je przyczepić. Z drugiej strony – niemożliwe jest wyodrębnienie jednej z nich w celu umieszczenia „na dłużej” w widocznym dla wszystkich miejscu – wiąże się to z koniecznością wyrwania jej. W przypadku „Super tablic” postawiono na powrót do tradycyjnej formy, tzn. że każda plansza jest dwustronna i zamieszczona osobno, także możecie swobodnie przyczepiać je gdzie tylko chcecie i możecie.  

Żywię niemałą nadzieję, że być może niektórym z was dzięki temu wpisowi uda mnie się pomóc w kwestii wyboru pakietu edukacyjnego. Ja śmiało stwierdzam, że od września razem ze swoją grupą rozpoczniemy przygodę z najnowszym cyklem Wydawnictwa MAC Edukacja. Dołącz z nami do drużyny Supersmyków! 

Facebook Comments Box

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *