Ciało człowieka Plansze dydaktyczne Wpisy Zmysły

Moje ciało – części ciała oraz zmysły

Kiedy byłam dzieckiem i marzyłam, że w przyszłości zostanę lekarzem, z wielką namiętnością przeglądałam wszelkie dostępne w przedszkolu książki dotyczące budowy i funkcjonowania ciała człowieka. Co to oznacza? A no właśnie tyle, że dzieci są niezwykle ciekawe tego, co dzieję się w ich wnętrzu, jak to wszystko działa i jak wygląda. W mojej grupie stale utrzymuje się trend zabaw w lekarza. Ba! Widziałam tam już niejednokrotnie porody. Dzieciaki widząc swoje mamy będące w ciąży nie tylko chętnie zadają im wiele pytań (często takich, na które nie potrafimy odpowiedzieć), ale równie chętnie je naśladują. Ciało człowieka jest fascynujące, jego zmiany są często widoczne – rośniemy, chudniemy, tyjemy, tworzą się zmarszczki, dostajemy wypieków na policzkach, każdy ma inny kolor oczy, włosów, jesteśmy niscy lub wysocy. Dlaczego? Dlaczego… To wyzwanie dla każdego rodzica i nauczyciela, ale zanim dlaczego, pokażmy jak – jak to wygląda i z czego się składa. 🙂

Zmysły

Jakże niezwykle interesujące i potrzebne, szczególnie w kontekście uczenia się, czyli wielozmysłowego poznawania świata. Przedmioty możemy oglądać, wąchać, dotykać, lizać, słuchać szumów i szmerów, a nawet spróbować. Właśnie wielozmysłowe doświadczanie świata pozwala w najlepszy i najłatwiejszy sposób przyswoić dziecku wiedzę na temat otaczających go przedmiotów. W przedszkolu warto przemycać różnego rodzaju zmysłowe atrakcje. Gdy mówimy o owocach – nie oglądajmy wyłącznie ilustracji, przynieśmy je i pozwólmy dzieciom dotykać, wąchać, a nawet próbować – pozwoli to wytworzyć zdecydowanie bardziej wyraźne ślady w pamięci, dzięki czemu nauczanie i nauka staną się skuteczniejsze.

Części ciała

Rozpoznawanie i nazywanie części ciała to jedna z podstawowych kwestii, jakie obejmują zakres nauczania w przedszkolu. Dzieciaki uwielbiają klasyczne zabawy paluszkowe (dzięki czemu uczymy się nazw palców u rąk oraz ćwiczymy motorykę małą) oraz zabawy ruchowe z muzyką, w której dotykamy i nazywamy konkretne części ciała (któż nie dnia „Głowa, ramiona, kolana, pięty” niech szybko podniesie rękę!). Nazywanie ich u siebie, u kolegi, u postaci na zdjęciach czy obrazkach, uzupełnianie konturów ciała człowieka poszczególnymi częściami i narządami, tworzenie puzzli, odrysowywanie konturu kolegi/koleżanki z grupy lub dłoni i stóp – pomysłów do zabawy z częściami ciała jest naprawdę wiele.

Części ciała – język angielski

Podrzucam wam również materiały z częściami ciała w języku angielskim – często mnie o nie prosicie, dlatego i tym razem o was nie zapomniałam 🙂

Recepta ma zdrowie

Dodatkiem jest plakat „Recepta na zdrowie”, który chętnie zawiśnie w waszej sali lub na tablicy informacyjnej 🙂

Całość w formacie .PDF do pobrania poniżej:

Koniecznie zajrzyj!

  • Nieśmiało zapraszam na Instagram  – link TUTAJ – tam znajdziecie nieco więcej o mnie, o tym co robię na co dzień, polecane produkty oraz zdjęcia z mojej przedszkolnej rzeczywistości. 
  • …oraz na Facebooka  – link TUTAJ
Facebook Comments Box

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *